Leerlingen die voor hun eerste examen een Tussentijdse Toets (TTT) hebben gedaan, hebben een behoorlijk hoger slagingspercentage voor hun rijbewijs categorie B. Deze leerlingen scoren maar liefst 20% hoger dan leerlingen die bij het praktijk examen voor de eerste keer bij het CBR komen. Dat blijkt uit gegevens van het CBR.
Een mogelijke verklaring voor de hogere score is dat leerlingen zich ‘zekerder’ voelen op het eerste praktijkexamen als ze een TTT hebben afgelegd. Ze zijn al een keer bij het CBR geweest en daarom weten wat ze kunnen verwachten. Hierdoor hebben ze minder last van zenuwen, wat onnodige fouten kan veroorzaken. Een andere mogelijke verklaring is dat ‘serieuze’ kandidaten of rijscholen vaker dan gemiddeld gebruik maken van een Tussentijdse Toets. Dat blijkt ook uit het feit dat de leerlingen voor de herexamens zonder TTT fors lager scoren, terwijl ook zij voor de tweede keer bij het CBR komen. Verkeersschool Weijers adviseert om de toets af te leggen als de leerling ongeveer tweederde tot driekwart van de rijopleiding achter de rug heeft. Na afloop van de toets krijgt hij van de examinator een adviesformulier mee. Hierop staan dezelfde onderdelen als op het uitslag formulier van het rijexamen.
De tussentijdse toets (TTT) is een rijtest die net zo verloopt als een echt examen. Het is een goede gelegenheid om alvast te wennen aan het rijexamen, en het kan de leerling helpen om eventuele nervositeit weg te nemen. Een examinator van het CBR beoordeelt de rijvaardigheid. Per examenonderdeel brengt de examinator een advies uit. Aan de hand van dit formulier ziet de leerling precies waaraan hij nog moet werken. Samen met de rijinstructeur kan hij of zij dan gericht de rijopleiding afronden.
Tijdens de toets worden alle examenonderdelen onder de loep genomen en getoetst volgens de officiële exameneisen. De instructeur rijdt mee. De TTT duurt net zo lang als een gewoon rijexamen. Als de leerling bij de TTT de bijzondere manoeuvres voor de autogoed uitvoert, krijgt de leerling vrijstelling voor dit onderdeel tijdens het eerstvolgend examen.